Pečovatelská služba
Posláním pečovatelské služby je usilovat o zlepšení kvality života cílové skupiny občanů žijících v místě bydliště, prosazovat a obhajovat zájmy a práva cílové skupiny občanů ve společnosti, podporovat zavádění nových trendů a přístupů v oblastech terénních pečovatelských služeb a podporovat rozvoj komunitní péče
Cíl a cílové skupiny
Hlavním cílem pečovatelské služby je zvýšit kvalitu života uživatelů služeb a umožnit jim zůstat v místě bydliště, které si sami zvolili. Cílovovu skupinu uživatelů jsou senioři, osoby se zdravotním postižením, osoby s chronickým onemocněním, osoby s chronickým duševním onemocněním a rodiny s dětmi. Služby jsou poskytovány občanům bez omezení věku.
Jak objednat pečovatelské služby
Charakteristika služeb
Poskytování pečovatelské služby je hlavní aktivitou naší organizace a organizace má mnohaleté zkušenosti s poskytováním této služby.
Pečovatelské služby OPORA jsou poskytovány jako registrované terénní sociální služby a jejich poskytování je v souladu se standardy kvality sociálních služeb MPSV ČR. Služby jsou poskytovány v provozní době služby v průběhu celého týdne včetně svátků. V současné době jsou pečovatelské služby poskytovány na pracovištích v Ústí nad Labem a Roudnici nad Labem v dojezdové vzdálenosti 20 km od jednotlivých pracovišť.
Provozní doba
služby a okamžitá kapacita služby stanovená dle maximálního počtu uživatelů
v 1 okamžik:
Pracoviště Ústí nad Labem (7:00 – 22:00)
Pondělí –
Pátek 7:00 – 15:00 – 8 uživatelů
Pondělí – Pátek 6:00 – 7:00, 15:00 – 22:00 – 4 uživatelé
Sobota –
Neděle, 6:00 – 22:00 – 4 uživatelé
Pracoviště Litoměřice (00:00 – 24:00)
Pondělí –
Pátek 7:00 – 15:00 – 13 uživatelů
Pondělí – Pátek 15:00 – 21:00 – 4 uživatelé
Sobota –
Neděle, 7:00 – 21:00 – 4 uživatelé
Pondělí –
Neděle, 21:00 – 24:00, 00:00 – 7:00 – 2 uživatelé
Výše platby za pečovatelské služby vychází z aktuální vyhlášky MPSV ČR. Aktuální platný ceník služeb naleznete v sekci
Rozsah poskytovaných služeb
Poskytování služeb je zaměřeno na podporu a pomoc při naplňování potřeb uživatelů v těchto základních oblastech:
- osobní hygiena
- denní hygiena (ranní a večerní hygiena, česání a mytí vlasů)
- mytí a koupání (sprchování, koupání, ošetření pokožky)
- výkon fyziologické potřeby (použití WC, toaletního křesla, výměna inkontinenčních pomůcek)
- běžné úkony péče o vlastní osobu
- oblékání (oblékání, svlékání, obouvání, úprava vzhledu)
- samostatný pohyb
- změna polohy (změna polohy na lůžku, vstávání, sezení, použití pomůcek)
- manipulace s předměty (přemísťování předmětů denní potřeby)
- pohyb ve vlastní domácnosti
- pohyb mimo domácnost (vycházky)
- zajištění stravování
- příprava stravy (příprava nápojů, vaření jídel, ohřev stravy, servírování)
- příjem stravy (najedení, napití, porcování stravy)
- zajištění stravy (dovoz obědů)
- péče o domácnost
- úklid a udržování domácnosti (umytí nádobí, vytření podlahy, úklid koupelny, setření prachu, vynášení koše, zalévání květin, převlékání lůžkovin)
- péče o oblečení a obuv (praní, sušení a žehlení prádla)
- udržení komfortu a obsluha spotřebičů (větraní, topení, obsluha domácích spotřebičů)
- zajištění kontaktu se společenským prostředím
- společenské kontakty (podpora pro rodinné a sousedské kontakty formou návštěv, hovorů, online komunikace)
- orientace (podpora orientace ve vlastní domácnosti, mimo domov, poznávání osob)
- využívání veřejných služeb (využívání pošty, banky, návštěva obchodu)
- seberealizace
- realizace oblíbených činností (sledování TV, poslech hudby, čtení, ruční práce, používání internetu)
- péče o zdraví a bezpečí
- prevence (prevence pádu, používání pomůcek, přivolání pomoci)
- zdraví (návštěva lékaře, dodržování pitného a dietního režimu)
- uplatnění práv, zájmů a obstarávání osobních záležitostí
- hospodaření (provádění úhrad za bydlení a služby, jiné platby)
- finance a majetek (podpora při řešení dluhů, exekucí, převod majetku nebo darování)
- využití sociálních dávek a jiných výhod (zajištění příspěvku na péči, průkazu ZTP, důchodu)
- podpora rodičovských kompetencí
Principy poskytovaných pečovatelských služeb
- rozsah a forma poskytovaných služeb musí zachovávat a respektovat lidskou důstojnost uživatelů
- naplňování a respektování práv uživatelů
- vnímání sociální situace uživatele jako celku ve všech souvislostech
- podpora vycházející z individuálních potřeb uživatelů
- poskytování služeb na základě osobních cílů stanovených uživatelem
- vytváření podmínek pro možnost volby uživatele a respektování jeho volby
- podpora samostatnosti uživatelů
- motivace uživatelů k činnostem, které nevedou k prohlubování nepříznivé sociální situace a naopak posilují jejich sociální začlenění
- služby jsou poskytovány v souladu se standardy kvality sociálních služeb
Kdo má nárok na bezplatnou pečovatelskou službu?
a) rodiny, ve kterých se narodily současně 3 nebo více dětí, a to do 4 let věku těchto dětí,
b) účastníci odboje (zákon 255/1946 Sb.),
c) osoby, které jsou účastny rehabilitace podle zákona 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci,
d) osoby, které byly zařazeny v táboře nucených prací nebo v pracovním útvaru, jestliže rozhodnutí o tomto zařazení bylo zrušeno podle § 17 odst. 1 zákona 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
e) pozůstalí manželé (pozůstalé manželky) po osobách uvedených v písm. b) až d) starší 70let.